Currency

KEIKI Magazine

H
HVAD ER A MONDAY IN COPENHAGEN?

A MONDAY in Copenhagen er et nyt mærke til piger og drenge fra 2 til 14 år.

Jeg har længe haft lyst til at sætte et større personligt præg på mit design og skabe børnemode med lidt mere kant. Der er rigtig mange fine børnetøjsmærker og dygtige designere i Danmark. Og mit take på markedet er, at A MONDAY in Copenhagen skal gå lidt imod mainstream-mode – uden dog at det bliver outreret. Mit mål er at skabe det man vel godt kan kalde unik hverdagsluksus til børn, hvor jeg har fokus på kvalitet, den lille elegante detalje, grafik og et omhyggeligt defineret farveunivers.

Tøjet produceres med børn og miljøet i fokus, og programmet er derfor baseret på kvaliteter der er økologiske eller OEKOTEX®-certificerede materialer.

HVEM STÅR BAG BRANDET?
Jeg står for design- og produktionsprocessen, og min mand Martin hjælper med hele forretningen bag brandet.

”A MONDAY in Copenhagen skal gå lidt imod mainstream-mode – uden dog at det bliver outreret. ”

HVILKE TANKER LIGGER DER BAG NAVNET? Det virker måske temmelig banalt i dag – men det var nu en længere proces at finde frem til det helt rigtige navn. Den korte version er, at vi midt i processen blev ret overbeviste om at det gav god mening at kalde det ét eller andet med mandag, eftersom vi jo hedder mandag (Montag) til efternavn. Så derfor blev det til A MONDAY. A’et er tænkt som synonym til Anne og som “Mandagen”, som i starten eller begyndelsen (den første dag i ugen) og sammen med payoff’et ”in Copenhagen” er det begyndelsen på en lille ny historie, som jeg gerne vil have afspejler sig i kollektionerne fra gang til gang. Og som en fin lille sløjfe på historien blev selskabet selvfølgelig også etableret på en mandag.

HVAD ER DIN BAGGRUND? OG HVORDAN OPSTOD IDEEN TIL AT STARTE A MONDAY IN COPENHAGEN?
Jeg er uddannet designer og har arbejdet som designchef for Mini A Ture i 13 år. Tanken om at starte mit eget brand, hvor jeg kunne udfolde min kreativitet og skabe mit eget helt personlige univers, er bestemt ikke ny – men det er bare ikke nogen helt enkel beslutning at gøre tanke til virkelighed.

Og så var jeg også rigtig glad for mit job hos Mini A Ture, hvor jeg gennem tiden har stået i spidsen for utrolig mange kollektioner. Så det var et kæmpestort skridt, og som nævnt bestemt ikke nogen helt nem beslutning.

Men sidste år var timingen rigtig – og jeg har ikke fortrudt et eneste sekund.

HVAD HAR INSPIRERET DIG TIL DEN FØRSTE KOLLEKTION?
Min nye kollektion er inspireret af elementer fra naturen og urban culture med et enkelt og eksklusivt udtryk.

HAR DU EN FAVORITSTYLE FRA KOLLEKTIONEN?
Min favoritstyle i denne her kollektion er helt sikkert Frida Dress, som er en kjole med et
all over-print med små fluesvampe. Den blev skabt ret sent i designprocessen for at give kollektionen lidt ekstra kant – og den blev faktisk også udvalgt som “Favourite Style” af Kids Wear Magazine på CIFF Kids i januar, hvilket jeg er rigtig stolt af

HVORDAN ER BRANDET OG DEN FØRSTE KOLLEKTION BLEVET MODTAGET INDTIL VIDERE?
Jeg er helt overvældet over, hvor godt kollektionen er blevet modtaget. Jeg har fået mange anerkendende og positive kommentarer fra kollegaer i branchen og ikke mindst fra de butikker og shops, der har valgt at tage den ind i deres sortiment, så jo, det er gået langt over vores forventning. Nu bliver det rigtig spændende at følge salget ud til forbrugerne.

HVAD KAN VI FORVENTE FRA A MONDAY IN COPENHAGEN I FREMTIDEN?
Vi havde overhovedet ingen kunder eller aftaler, da vi startede, så det var et kæmpe sats. Derfor er vores første kollektion også forholdsvis lille. Men der blev som nævnt heldigvis taget rigtig godt imod den, så nu skruer vi stille og roligt op for antallet af styles
og tilføjer flere farver, print og kvaliteter. Vi er igennem en løbende udviklingsproces, men vi kommer tættere og tættere på lige præcis det udtryk og særpræg, vi gerne vil opnå med A MONDAY in Copenhagen.

Vi har en ret ambitiøs businessplan, så jeg håber da at vi lykkes med at få brandet etableret inden for en overskuelig årrække som et stærkt alternativ til de mange andre fine brands der findes i Danmark og i resten af Europa. Vi har allerede agenter på i Danmark, Frankrig, Holland og Nordtyskland, så indtil videre går udviklingen i den retning, vi gerne vil have.

”Jeg er helt overvældet over, hvor godt kollektionen er blevet modtaget. Jeg har fået mange anerkendende og positive kommentarer fra kollegaer i branchen og ikke mindst fra de butikker og shops, der har valgt at tage den ind i deres sortiment...”

Read the entire article here.

Keiki er et online magasin med masser af børnemode og – livsstil der udkommer en gang om måneden. Keiki betyder ”den lille” og barn på hawaiiansk.
Next Article